Samochód z silnikiem benzynowym, czy wysokoprężnym

0
179
Samochód z silnikiem benzynowym, czy wysokoprężnym

Na polskich drogach jeżdżą przeróżne samochody, sedan, kombi, hatchback i inne. Każdy z nich porusza się dzięki sile napędowej, która bierze się z silnika. Silniki zaś, mogą być benzynowe lub wysokoprężny, popularnie nazywanym dieslem. Te pierwsze, jak nazwa podpowiada, napędzane są poprzez spalanie benzyny w komorze spalania. Diesle natomiast, działają na zasadzie spalania oleju napędowego, zwanego też potocznie ropą.

Na jakie auto się zdecydować, z silnikiem benzynowym, czy może jednak w silnikiem wysokoprężnym. Wszystko zależy do jakich celów będziemy używać samochodu, ważne jest, czy więcej będziemy jeździć po mieście, czy może jednak w dłuższe trasy. Czy będziemy jeździć codziennie kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów, a może tylko kilka razy w ciągu tygodnia.

Zapłon w silnikach benzynowych działa na zasadzie generowania iskry przez elektrody świecy zapłonowej. Poprzez odpowiednie dobranie mieszanki benzyny i tlenu następuje gwałtowny wzrost ciśnienia, co z kolei powoduje wprawienie tłoków w ruch, a dalszej konsekwencji, obracany jest wał korbowy, który odpowiada za poruszanie się pojazdu.

Silniki benzynowe mają prostszą budowę i cechują się cichszą pracą, łatwym rozruchem, dodatkowo są tańsze w eksploatacji, oraz mniej awaryjne. Samochody z silnikami benzynowymi świetnie sprawdzą się w miastach i na niewielkich odległościach. Dodatkowo w mniejszych autach z silnikami małolitrażowymi spalanie spada poniżej 6 litrów na 100 kilometrów. Małe rozmiary dają też dodatkowe atuty w postaci łatwości parkowania. Większe jednostki dają większą moc i nie wymagają turbosprężarki, niestety kosztem ilości spalania sięgającego nawet do 10 litrów na 100 kilometrów. Ponadto cechują się jeszcze stosunkowo większą dynamiką, cichszą pracą, a w warunkach niskiej temperatury łatwiejszym rozruchem. Silniki benzynowe są mniej awaryjne w stosunku do diesli, a do tego przy zastosowaniu instalacji LPG, dzięki czemu koszty paliwa można pomniejszyć prawie o połowę..

W silniku wysokoprężnym powietrze sprężane jest pod bardzo dużym ciśnieniem, co powoduje ogromny wzrost temperatury powietrza do 900 stopni Celsjusza. Olej napędowy rozpylany jest w komorze spalania, po odparowaniu małych kropli cieczy zostaje spalana mieszanka paliwa z tlenem.

Spalanie w silniku diesla jest wydajniejsze w stosunku do silników benzynowych. W tych silnikach nie stosuje się świec zapłonowych, tylko świece żarowe, które działają na podobnej zasadzie do grzałki, podgrzewając komorę spalania. Dzięki temu, że świece nie potrzebują generowania ciągłej iskry, samochody z silnikiem diesla, są w mniejszym stopniu narażone na wilgotniejsze warunki. Spalanie mieszanki odbywa się pod wysokim ciśnieniem, w związku z tym wytwarzają więcej hałasu i wibracji.
Silniki diesla cechują się mniejszym zużyciem paliwa, dodatkową cechą, są porównywalne osiągi do silników benzynowych w parze z ekonomiczną pracą.
Niestety są też wady, mianowicie już przy produkcji należy się spodziewać wyższych kosztów, dłużej niż w silnikach benzynowych osiąga temperaturę roboczą. Problemem może się też okazać zbyt niska temperatura powietrza, olej napędowy szybciej zamarza i przy tym wydziela się parafina, która skutecznie zatyka układ paliwowy.

Podsumowując, samochody z silnikiem benzynowym bardziej sprawdzą się w jeździe po mieście, na niewielkich odległościach. Cechują się cichszą pracą oraz mniejszą awaryjnością i tańszą eksploatacją.
Auto z silnikiem wysokoprężnym najlepiej sprawdzi się w pokonywaniu dłuższych tras. Przy rocznym dystansie około 20 tysięcy kilometrów jest to wariant oszczędniejszym. Diesle generują większe wibracje i są głośniejsze. Jego awaryjność jest stosunkowo większa i generuje wyższe koszty eksploatacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here