Najważniejsze różnice między motocyklem crossowym a szosowym

0
19
jaki powinien być motor crossowy

Motor to pojazd zwany jednośladem, który ma przewieźć kierowcę z punktu A do punktu B. To dość prosta definicja, która nie opisuje budowy tego pojazdu. Ciężko jest powiedzieć, jak ogólnie wygląda motor. Rodzai motocykli jest bardzo wiele. Różnią się one wieloma szczegółami, jak i przeznaczeniem. Poniżej zostaną przedstawione najważniejsze różnice pomiędzy motorem crossowym i motocyklem szosowym.

Przeznaczenie

Motor crossowy służy do jazdy off-roadowej. Można ścigać się nim po bezdrożach i brać udział w zawodach. Nie posiada on homologacji, więc jazda nim po ulicach nie jest dozwolona. Pozycja kierowcy jest dość wyprostowana. Motocykl szosowy przeznaczony jest do jazdy na utwardzonych drogach, najczęściej asfaltowych. Popularna nazwa “ścigacz” odnosi się do tego typu motocykli. Służą one do bardzo szybkiej, sportowej jazdy. Można nimi również brać udział w zawodach i jednocześnie jeździć po drogach, ponieważ mają one homologację. Pozycja na nich jest leżąca.

Koła

Koła w popularnym crossie są duże i mają bardzo charakterystyczny bieżnik w kształcie “kostki”. Takie opony zapewniają bardzo dobrą przyczepność w terenie, nawet w błotnistych lasach. Dzięki małemu ciśnieniu poradzą sobie z każdą przeszkodą. Opony w motocyklu szosowym są mniejsze i muszą spełniać dwie podstawowe funkcje. Pierwsza z nich to osiąganie bezpieczeństwa szczególnie podczas dużych prędkości, a druga to zapewnienie najlepszych osiągów. Liczy się także wpływ na kierowalność poprzez agresywny bieżnik, który musi sprawdzić się zarówno na suchym, jaki i mokrym asfalcie.

Zawieszenie

Zawieszenie w ścigaczach jest bardzo twarde. Ustosunkowane jest to dążeniem do jak największych przyśpieszeń i prędkości. Komfort podczas jazdy schodzi tu na drugi plan. Crossy mają bardzo miękkie zawieszenie, które pozwala skakać na górkach czy wybojach. Ogromny przedni amortyzator czy duże tylne sprężyny powodują znaczny prześwit i odpowiadają za miękkie i bezpieczne lądowania.

Aerodynamika

Motor crossowy pozbawiony jest wszelkich owiewek, które mogłyby tylko przeszkadzać podczas jazdy. Te motory nie osiągają zawrotnych prędkości i nie potrzeba im zbędnych rzeczy zwiększających ich ciężar. Motocykle szosowe mają super aerodynamiczne owiewki na całej swojej karoserii. Mają małą szybę, za którą chowa się kierowca. Taki zestaw pozwala na osiąganie olbrzymich prędkości.

Światła

W crossie nie doświadczymy żadnych świateł. Są one zbędne w tego typu jednośladzie. Ma to związek z redukcją wagi. W ścigaczu światła to podstawa bezpieczeństwa, ponieważ bierze on udział w ruchu ulicznym.

Waga

Motory crossowe są dość lekkie. Wszystkie ich komponenty są produkowane właśnie pod wagę. Chodzi o to, żeby były jak najlżejsze. Motor crossowy powinien być bardzo zwrotny i łatwy w kierowaniu, Niska waga może to zapewnić. Motocykle szosowe są dużo cięższe, a przez to mniej zwrotne. Spowodowane jest to głównie przez większe silniki, które są najcięższe z części, jakie posiadają te motocykle w swojej budowie.

Silnik

W crossach występują najczęściej silniki jednocylindrowe. Są one bardzo mocno eksploatowane, a przez to mają małą żywotność. Trzymane ciągle na wysokich obrotach mają niezwykle oryginalny dźwięk. W ścigaczach silniki mają wysokie moce i potrafią rozpędzać te maszyny do zawrotnych prędkości. Mogą mieć nawet do 4 cylindrów w zależności od pojemności, układu i miejsca w ramie motocykla.

Podsumowanie

Obydwa motocykle pod względem budowy różnią się od siebie pod każdym możliwym względem. Łączy je jedynie to, że mają silnik, dwa koła i ramę. Można zauważyć jednak, że motor crossowy jest znacznie prostszy w budowie i mniej skomplikowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here