Kupujemy samochód – jazda testowa

0
131
Kupujemy samochód – jazda testowa

Jazda testowa jest bardzo ważnym elementem zakupu zarówno auta używanego, jak i nowego. Dzięki jeździe próbnej można przekonać się, czy dane auto będzie odpowiednie i czy spełnia wszystkie oczekiwania. Nawet przejażdżka po krótkiej trasie pozwoli dowiedzieć się, czy samochód jest wygodny i jak się zachowuje na drodze. Jazda próbna pozwoli również wykryć słabe punkty auta i ewentualne usterki. Na co w takim razie zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej?

Zanim się ruszy…

Jazda próbna jest bardzo ważnym i trudnym elementem zakupu pojazdu, ponieważ w bardzo krótkim czasie trzeba przetestować samochód w różnych warunkach i poddać go wielu testom. Zanim przystąpi się do jazdy testowej, trzeba dostosować fotel kierowcy tak, aby się wygodnie siedziało. Należy pamiętać o ustawieniu lusterek. Gdy już kierowca jest pewien, że siedzi wygodnie i nic mu nie będzie podczas jazdy przeszkadzało, to może przystąpić do testu.

Odpalenie auta

Pierwsza kwestia to rozruch samochodu. Jeżeli rozrusznik wprowadza w ruch silnik zbyt długo, to jest to oznaka, że coś może być nie tak. Podczas ruszania należy zwrócić uwagę czy wszystkie biegi „dobrze wchodzą”, czy nie haczą lub nie wypadają. Podczas przejażdżki należy kilka razy zredukować bieg, na przykład z trójki na dwójkę i sprawdzić jak zachowuje się auto. Wszelkie oznaki szarpania będą niepokojące.

Wytężenie zmysłu słuchu

Podczas jazdy warto poprosić sprzedawcę o kilka minut ciszy. Dodatkowo trzeba wyłączyć radio i wszystkie nawiewy. Gdy zapanuje cisza, należy zacząć się wsłuchiwać w pracę samochodu. Wprawny kierowca wychwyci stuki w zawieszeniu lub nierówną pracę silnika. W bezpiecznym miejscu dobrze jest zrobić kilka manewrów na maksymalnie skręconych kołach. Niepokojące odgłosy podczas skręcania mogą oznaczać zużyte przeguby. Dobrze jest też przejechać się na tylnej kanapie i wsłuchać się czy z kół nie dochodzą dziwne dźwięki oznaczające zużyte łożyska. Podczas jazdy można otworzyć okno i wsłuchać się w pracę układu wydechowego. Podczas przyspieszania nie powinno być zbyt głośno.

Przyśpieszanie i hamowanie

Dynamiczne manewry mogą dużo powiedzieć o kondycji samochodu. Podczas przyspieszania przód pojazdu nie powinien za bardzo unosić się do góry. Dodatkowo na równej nawierzchni nie powinno się odczuwać „ściągania” auta w którąkolwiek stronę. Gdy kierowca hamuje, to z kolei przód nie powinien za bardzo „nurkować”. Awaryjne hamowanie sprawdzi działanie systemu ABS. Żadne koło podczas nagłego zatrzymania nie powinno się blokować. Podczas powolnej jazdy warto też sprawdzić działanie hamulca ręcznego.

Działanie przycisków i manetek

Podczas jazdy można sprawdzić działanie wszystkich przycisków, i manetek. Nie można zapominać o sprawdzeniu poprawności działania świateł mijania, drogowych i przeciwmgłowych. Dodatkowo trzeba sprawdzić działanie płynu do szyb i wycieraczek. Działanie pokręteł nawiewu i ogrzewania również jest bardzo ważne.

Na sam koniec, jeżeli kupujący chce dodatkowo sprawdzić auto i zobaczyć co kryje się w zwieszeniu, to można odwiedzić stację diagnostyczną, na której mechanik rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące układu kierowniczego i zawieszenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here